Europeiska motorvägar
Här följer lite tips om att tanka och köra på europeiska motorvägar.
Många gånger är det bästa alternativet att ta motorvägen.
Nedanstående motorvägs- fakta visar hur det kan se ut där ute.
Om Bilden: Tagen från stigen upp till Notre-Dame de Beauvoir vid den lilla franska byn Moustiers-Sainte-Marie

Tillbaka





070718
Tyskland, rastplatser.
På Autobahn finner man många rastplatser av varierande slag. Länken nedan visar vilka bensinmackar som ligger var, i viss mån finns där länkar till de intilliggande restaurangerna/ snabbmatsställen.
Tyska Rastplatser/ Bensinstationer

De bästa och sämsta rastplatserna i Europa
Adac har sedan 2005 röstat fram de "bästa"...
Rastplatserna

Stau på Autobahn ?
Aktuella motorvägsköer




Tyskland 2011
Tanka i Tyskland V.S. Sverige.
Så här kan det se ut när du rullar in på en bensinmack i Tyskland. Vad är det nu som gäller ?

Benzin
91 oktan (ej i CH, E,S bl.a.)
Super
95 oktan
Super Plus
98 oktan
V-Power &
Ultimate

100 oktan Shell resp. Aral



Bensinförbrukning:
Tyskland:

Håll en jämn takt, merparten av våra bilar är mer bensinsnåla runt 110-130km/h.

Aktuella bensinpriser i Europa:
www.aaroadwatch.ie
Bra webbsida då den uppdateras frekvent!
Priser i landets valuta och EUR.

Energy.eu
Dagsaktuellt!
Unleaded (Superbleifrei, Euro sans plomb, Euro95) Diesel (Gazole, Gasóleo)

Aktuella bensinpriser i Frankrike:
www.prix-carburants.gouv.fr

Råoljepriset (dollar/fat) i realtid:
Det finns många faktorer som påverkar bränslepriset men den största är råoljepriset.


Vägarbete på Autobahn
Tyskland, vägarbete.
Södergående.
Vägarbete på Autobahn är ingen ovanlig syn. I nästan samtliga fall så leder man över trafiken till det motsatta körfältet vilket gör att utrymmet måste delas med mötande trafik, detta problem har man löst på följande sätt. Högra körfältet brukar vara 2.2m brett och det vänstra på 2m brett. Att köra om en lastbil som på bilden kan vara en utmaning, speciellt om släpet "vobblar". Hastighets- begränsningarna ligger mellan 60-80km/h men notera att trafikrytmen kan ligga upp mot 100km/h beroende när på dygnet man passerar.

Lastbilen på bilden kör över heldragen linje (höger sida) så att vi får ca 30cm tillgodo när vi ska passera !

Tips!
Lastbilar får ej köra på Autobahn...
Lördagar: Mellan den 1 juli och 31 augusti mellan klockan 07.00 och 20.00
Söndagar: Året runt mellan kl. 00:00-22:00, gäller även helgdagar
Notera att förbudet gäller lastbilar över 7,5 ton, undantag finns som kylvaror etc.

Sträckning (730 km):
(Puttgarden - Heiligenhafen)
Oldenburg/Holstein - Lübeck - Hamburg - Bremen - Osnabrück - Münster/Westf. - Dortmund - Leverkusen - Köln - Blankenheim - Daun - Trier - Saarbrücken



Bilkö vid Hamburg - 2007
Tyskland, Motorvägskorsning.
Norrgående.
Under sommarmånaderna är det många hemvändande nordbor som ska passera detta nålsöga, och en av orsakerna till köerna finner man vid korsningen A1-A7 som ligger intill Hamburg.

Du kommer körandes på A7 och närmar dig staden, plötsligt hamnar du i en situation där det gäller att få stopp på bilen under några få sekunder.

Under dagtid kan allt stå stilla och köerna kan vara kilometerlånga vilket kan betyda 2-3 timmars krypkörning. Trefils- korsningen ser ut så här...
A1 A1 A7, svänger du av mot A7 mot danska Jylland så lossnar det men väljer du A1 betyder oftast mer tålamod.

Notera att köerna börjar oftast någon kilometer innan motorvägskorsningen A1-A7, var beredd!

Tips!
I Tyskland ska man hålla ögonen öppna efter en skylt med bokstaven "U" åtföljd av en siffra (kilometer). U'et står för Umleitung vilket betyder trafikomledning och på sett kan du slippa köer.


olycka på autobahn skapar enorma köer även nattetid Tyskland, stau!
Östgående.
Stau, bilkö kan uppstå var som helst och när som helst. Ibland så kan det vara lättare att ta sig fram på natten MEN var beredd. Bilden är tagen vid det tyska ruhrområdet i höjd med Essen på A2 klockan 24:00 ! De fordon som nyanländer till kön sätter omedelbart på sina varningsblinkers och nästkommande bilar tar sedan över detta "ljusspel".

I detta fall var kön stillastående i 1 timme, men i extrema fall så kan det ta 4,5 och t.o.m. 6 timmar och även i länder med bra infrastruktur som exempelvis Belgien, Tyskland o.s.v. Ha alltid en flaska driks- vatten i bilen, gärna lite tilltugg som kex.

Sträckning (486 km):
Oberhausen - Gelsenkirchen - Dortmund - Bielefeld - Hannover - Braunschweig - Magdeburg - AD Werder





Brand runt A3 - 2007 Italien, bränder.

Ungefär söder om Rom så börjar rökpelare (kontrollerade bränder) synas från vägarna och dessa ökar i antal ju längre söderut man kommer, ja det förekommer att man eldar ända in på motorvägarna!

Orsaken är, enligt en siciliansk källa, att man samlar ihop pinje o annat brännbart som ligger o skräpar i närheten av husen så att detta inte ger näring till eventuella storbränder.

Bilden visar just en sådan storbrand som svepte över ett 200m brett fält och hade sin bana över A3, i detta fall var polis på plats och gav klartecken för bilister att köra vidare.



Sträckning:
Neapel - Salerno - Cosenza - Reggio Di Calabria





Kö på A3 - 2007 Italien, vägarbeten i söder.
Södergående
A3 är avgiftsbefriad, d.v.s. det kostar inget att köra på A3 ungefär från Neapel och söderut.
Men det pågår ett enormt vägarbetesprojekt som innefattar nya tunnlar och dragningar av A3 och detta gäller från och till hela vägen ner till Reggio Di Calabria.

Långa sträckor är en- filiga utan omkörningsplatser vilket gör att det går inte snabbare än det långsammaste fordonet i kedjan.
Under dagtid så bör du räkna med 6-7h körtid mellan Salerno - Reggio Di Calabria

Sträckning:
Neapel - Salerno - Cosenza - Reggio Di Calabria



Bilden är tagen strax utanför Milano på A4 - 2007 Italien, trafikinfart.
Östgående
Sträckan mellan Milano och Bréscia har drabbats av trafikinfart, man håller på att bygga ut från tre till fyra filer men vid varje övergång från fyra- till tre- filigt korkar det igen och köerna är många och kilometerlånga i båda riktningarna.

Bilden är tagen på en fredagseftermiddag men det spelar ingen roll om du kommer in på en fredag, söndag eller en onsdag!
Har du möjlighet så undvik detta motorvägsparti.

Sträckning:
Torino - Milano - Bergamo - Bréscia





Bilden är tagen några mil innan Köln A4 - 2011 Tyskland, utsikt .
Östgående (västra segmentet)
Vid Autobahn finns det aktiviteter som överraskar, ex. lågt flygande plan eller som den här bilden. Röken från skorstenarna täcker solstrålarna i det tyska ruhrområdet.

Sträckning:
Aachen, Köln, Olpe, Bad Hersfeld, Eisenach, Erfurt, Jena, Gera, Chemnitz och Dresden






Kasselbackarna - 2005
Tyskland, kasselbackarna.
Södergående.
Många nordbor väljer av naturliga skäl A7 då de ska söderut, men det finns vissa faktorer som kan ställa till det för dig. När du närmar dig Hannover så börjar landskapet att bölja och i närheten av Hildesheim så ändrar Tyskland skepnad, de sugande kassel- backarna börjar visa sin rätta sida. Vi pratar om lutningar upp till 8%, merparten av backarna ligger inom spannet 4-6% vilket är tillräkligt för att det ska uppstå problem i trafiken.

Då och då så ökar hastighetskontraster mellan fordonen, detta sker när fordornen kör uppför. För att mildra kontrasterna så har några vägavsnitt på autobahn hastighets- reglerats till 120km/h. Motorsvaga bilar hamnar lätt i en situation där de "tar sats", d.v.s. de håller en högre hastighet strax innan stigningen så att de ej tappar fart och slipper växla ner vid uppförskörning. Polisen känner väl till detta fenomen och att dessa står vid rastplatserna är ingen ovanlig syn.

Sträckning (935 km):
(Danmark) - Flensburg - Neumünster - Hamburg - Hannover - Göttingen - Kassel - Hattenbacher Dreieck - Fulda - AK Feuchtwangen/Crailsheim - Würzburg - Ulm - Kempten - Nesselwang - Füssen - (Österrike)


Vägen som tar dig till Bl.a. Milano Spanien, Autopista del Cantábrico
Västgående.
Bilden är tagen vid AP8 en bit efter fransk/ spanska gränspassagen. När man kör på den så händelselösa Autoroute 63 (Bordeaux - Biriatou) blir kontrasten total när man närmar sig Spanien

Strax innan St. Jean De Luz börjar motorvägen ändra skepnad och efter gränspassagen Frankrike/ Spanien blir motorväg AP8 ett tuffare kapitel, lägg till rusningstrafik och att utsikten är vacker.

Sträckning:
Från franska gränsen (Irun) till Bilbao (Spanien)




Bilden är tagen i östgående riktning år 2009Något komplex fransk vägtull år 2009 Frankrike, på väg mot Italien.
östgående.
Den så kroniskt belastade A8 har efter Nice kraftiga lutningar vilket skapar kontraster mellan lastilar och bilister. De värsta sträckorna har speciella lastbilsfiler. Observera att det finns en del riktigt läskiga 130- sträckor, det är nämligen så att vissa sträckor har ett ojämt underlag vilket kan kännas som rena berg & dalbana, detta gör så att bilens tyngdpunkt stundtals hamnar extremt högt och i kombination med en krökt tunnel kan detta kännas obehagligt.

På de franska motorvägarna autoroute får man normalt en "färdbiljett" när man kör på och som man sedan betalar för när man kör av. Ungefär från Marseille och österut till den italienska gränsen gäller direktbetalning. Det är smidigast för dig som förare att ha en handfull mynt tillgängliga, oftast handlar det om avgifter på 1.30, 2.70 euro o.s.v. Observera att man skyltar från motorvägrana att det finns filer du ska välja för manuell betjäning, glöm dessa då i merparten av fallen så stämmer inte uppgifterna, studera istället kaoset vig vägtullarna.

Den nedre bilden är tagen vid Marseille trakten vid en vägtull där det uppstod en hel del intressanta manövrar från billisterna.

Sträckning:
Bern - Freiburg im Üchtland - Bulle - Vevey




Bilden är tagen i södergående riktning med bergen i bakgrunden som ringar in sjön Lac Léman - 2005 Schweiz, på väg mot Bern.
Norrgående.
Du kör längs sjön Lac Léman och lämnar Vevey/Montreaux med riktning mot Bern. Det som väntar dig är 4km oavbruten stigning på 6% rakt upp bland molnen. Man ska ha klart för sig att en hel del lastbilarna håller en hastighet mellan 70-90km/h hela vägen upp vilket låter lite så här framför datorn men i backspegeln på en motorsvag bil eller ett tungt lastat ekipage så kan det vara en "kick".

Sträckning:
Bern - Freiburg im Üchtland - Bulle - Vevey

Tips!
Helgförbud för tung trafik (lastfordon över 3,5t) på alla vägar sön- och helgdagar kl 00-24 året om, samt alla nätter kl 22-05 året om.


Bilden är tagen strax utanför Bercato på A15 -2007 Italien, kurvig motorväg.
Södergående
Det är knappt man tror att det är sant men denna charmiga motorväg har hastighetsskyltar på 60 km/h och orsaken till detta är alla hårsnålskurvor och tunnlar.

Strax innan Bercato så finner du en kraftig stigning och i kombination med kurvorna så känns det mer som en landsväg, men kännslan försvinner när du når toppen för härifrån är det utförsåkning i flera kilometer.

Sträckning:
Parma - La Spezia





A15 med sitt skiftande vägunderlag - 2005 Belgien, på väg mot Liège.
östgående.
Bilden är tagen vid A15, detta motorvägsavsnitt är mycket bra vad det gäller kvalité på underlaget, men A15 har stora variationer, från mycket bra till mindre gropar. När ett motorvägsavsnitt är allvarligt slitet så hastighetsreglerar man denna sträcka till ca 90-110km/h, du lär förstå varför det är lämpligt att respektera denna hatighetsreglering.

Sträckning:





Palmer ett vanligt inslag vid motorvägarna på Sicilien - 2007 Italien (Sicilien), tunnlar.
västgående.
Denna motorväg hålls samman av ca. 70st tunnlar där värstingarna är 3-4 km långa.

Om du kör i riktning Messina - Cefalu så har du merparten av tunnlarna några mil innan Cefalu. GPS'n hinner knappt andas mellan gluggarna som på sina håll kan vara 10m långa. Solglasögonen åker upp och ner över halva ansiktet och kanske av bekvämlighet så låter man dem till sist sitta på.

Tänk då på att belysningen i tunnlarna är svag och i kombination med att italienare lånar lite av varandras körfält vid omkörningarna och att tomma lastbilssläp lättare skumpar runt i tunneln om underlaget är dåligt, så kan det vara klokt att ta av dem så att du bättre kan bedöma körbanan.

Detta kan låta som ett I- landsproblem men tänk på att många tunnlar är krökta och det är oftast där incidenterna sker.

Sträckning:
Messina - Cefalù





Portugisiska A25 motorvägen år 2010 Portugal, från spanska gränsen
Västgående.
Ur motorvägssynpunkt är Portugals inland en böljande historia med backar upp till 6%, A25 är ett sådant kapitel.

Besitter man en äldre kartbok från tidigt 2000- tal benäms hela denna väg som IP5, men då vägen räknades som en av världens farligaste att färdas på, byggdes stora delar om till Auto Estrada (A25). Men hur gör då den portugisiska polisen för att du som förare ska ha en chans att få stopp på bilen efter att ha blivit invinkad?

Bilden visar en av många avåkningsrampar som berikar denna motorväg. Skulle man inte lyckas få stopp på bilen så kan ett 20-tal oljefat hjälpa en på traven, de håller nämligen till uppe på krönet.

Sträckning: (204km)
Aveiro - Vilar Formoso.
Motorvägen tar över efter spanska A62 och sträcker sig tvärs över landet till A17




Vägen som tar dig till Bl.a. Milano Frankrike, på väg mot Annecy.
Västgående.
Bilden är tagen vid A40 södergående, i bakgrunden så vilar Mont Blanc med sin tunnel som tar dig till Italien. För dig som väljer att svänga av till A41, d.v.s. mot Annecy kommer att möta många sammanhängande stigningar/ lutningar på 2-3km i 4-6% Efter Annecy mot Chambery så mattas backarna ut en aning.

Sträckning:
Schweiz (Genève) - Grenoble (Frankrike)




Vägen som tar dig till Bl.a. Milano Spanien, M-korsning A92/A45 till Malaga.
Södergående.
Denna motorväg heter autovía de Málaga som strax efter M- korsningen A92/A45 går loss med en lång 7% uppförs. Sedan är det ungefär ca. 4 böljande och kurviga mil som ska förbrukas innan man når Malaga.

Sträckning:
Córdoba — Málaga




Bilden är tagen i höjd med Granada Spanien, Autovía de Andalucia.
Östgående.
Denna autovía har sträckor som kollapsat 1991, 1996 och nu senast år 2010 vid de häftiga regnen som drog in här.

Med tanke på backar upp till 7% lutning så överraskar det att det saknas stigningsfält (tredje fält för tunga ekipage) vilket skapar otäcka hastighetskontraster mellan personbilar och lastbilar. Man varnar med stora skyltar (se inflikt bild n.t.h.) där det framgår att lastbilar kan hålla så låga hastigheter som 40km/h uppe på backrönen.

Dessa fordon "brukar" använda sina varningsblinkers vid dessa tillfällen, men då motorvägen stundtals svänger kraftigt kan det bli en otrevlig överraskning. Sunt förnuft och utvilad förare gäller här.

Tips vad gäller spanska motorvägar!
Autopista - AP
Denna motorvägstyp är till största del avgiftsbelagd. Strax norr om Valencia och rakt norrut mot franska gränsen är motorvägen avgiftsbelagd. Minsta tillåtna hastighet är 60 km/h.


Autovía - A
Denna motorvägstyp är till största del avgiftsbefriad vilket man finner gott om i det spanska inlandet. Bli inte förvånad om du får rött ljus på en Autovía, det finns nämligen korsande vägar på ett fåtal ställen dock. Notera att långsamtgående fordon är tillåtna.

Sträckning:
Córdoba — Málaga













Sidan skapad 05-09-13 | Sidan uppdaterad 13-05-21 |